Tachograf jest urządzeniem cyfrowym lub analogowym, mającym za zadanie rozliczanie czasu pracy kierowcy. Czy jednak wiemy o nich wszystko, co trzeba? Na jakiej zasadzie one działają i jak wygląda rozliczanie czasu pracy kierowcy z ich wykorzystaniem? Jak w pracy kierowcy pomóc mogą nowoczesne narzędzia ewidencji czasu pracy?
Tachograf – zasada działania
Tachograf dostępny jest obecnie w formie analogowej, gdzie część zapisków kierowca może umieszczać samodzielnie, jak i w formie cyfrowej, która nie jest podatna na fałszowanie zapisów. Działanie tachografu opiera się o zarejestrowanie zmian w czynnościach wykonywanych przez kierowcę, m.in. zawiera informacje o czasie trwania rozładunku, rzeczywistym czasie jazdy i czasie postoju. Tachograf jest konieczny nie tylko z uwagi na prowadzenie ewidencji czasu pracy kierowcy, lecz też ze względu na bezpieczeństwo na drogach. Tachograf pokazuje dokładne dane, co umożliwia kontrolę prędkości prowadzonego pojazdu.
Co dokładnie zapisujemy z użyciem tachografu?
Ustawa dokładnie określa, jakie dane mają zostać zapisane w tachografie. Zalicza się do nich:
- chwilową szybkość pojazdu,
- przebytą ilość kilometrów,
- dokładną datę i godzinę otwarcia wykresówki,
- czas kierowania pojazdem,
- inne czasy pracy lub dyspozycyjności kierowcy,
- przerwy w pracy i dzienne odpoczynki.
Jeśli tym samym pojazdem posługuje się kilku kierowców, potrzebne będzie stosowanie kilku tachografów, szczególnie jeśli chodzi o dane związane z czasem pracy kierowcy i jego dyspozycyjnością, przerwami, czasem odpoczynku i czasem kierowania pojazdem.
Czy tachografy są obowiązkowe? Kto jest zobowiązany do korzystania z nich?
Zgodnie z przepisami określonymi w art. 3 Rozporządzenia Rady w sprawie monitorowania urządzeń rejestrujących w transporcie drogowym, obowiązkowi montowania tachografu podlegają:
- pojazdy przewożące powyżej dziewięciu osób (łącznie z kierowcą),
- pojazdy do przewożenia towarów, których łączna masa całkowita przekracza 3,5 tony.
Kiedy montowanie tachografu nie jest konieczne?
- w przypadku prywatnego przewozu towarów w celach niehandlowych
- gdy dopuszczalna prędkość pojazdu nie przekracza 30 km/h
- gdy pojazd służy do nauki jazdy
- jeśli pojazd jest używany jako sklep
- w pojazdach pomocy technicznej
- gdy pojazd świadczy usługi przewozu osób na trasach regularnych, na drodze dłuższej niż 50 km
Jakie są kary za brak tachografu lub jego niewłaściwe użytkowanie?
- Korzystanie z jednego tachografu przez kilku kierowców skutkuje mandatem w wysokości 1 tys. zł.
- Pomijanie części obowiązkowych danych to mandat w wysokości nawet 2 tys. zł.
- Brak tachografu to już 3 tys. zł.
- Najmocniej karane jest fałszowanie zapisów tachografu, za co można zostać ukaranym grzywną, sięgającą nawet 10 tys.zł.
Jak kierowcom mogą pomagać programy dodatkowe?
Rozliczanie czasu pracy kierowcy na podstawie danych z wykresówek to żmudna praca, która potrafi zająć nawet kilka godzin, które w firmie transportowej są na wagę złota. Dlatego też powstaje coraz więcej programów, dzięki którym praca ta staje się dużo prostsza i szybsza.
Dobrym przykładem jest tutaj aplikacja MaWo TACHO TIR, dzięki której można pobierać dane bezpośrednio z karty kierowcy. Z aplikacji można korzystać zarówno na telefonie, jak i na tablecie, obsługującym system Android. Oprócz tego aplikacja może przesyłać niezbędne dane również na maila.
Stosowanie nowoczesnego oprogramowania to duże ułatwienie zarówno dla kierowców, jak i pracodawców. Dane dostarczane są szybciej i sprawniej, są dużo bardziej bezpieczne niż w przypadku metod klasycznych, a do tego są one mniej podatne na zafałszowanie. Aplikacja TACHO-TIR dostępna jest dla klientów MaWoGroup. Dołącz do nas!