Sprzedaż ciągników w Polsce w 2019 roku

Branża rolnicza, pomimo regularnie powracających problemów ze zmianą klimatu ma się w Polsce całkiem dobrze, co widać po wciąż rosnącym zainteresowaniu nowymi ciągnikami i sprzętem rolniczym. Przedsiębiorstwa i gospodarstwa inwestują w maszyny, które zagwarantują im jeszcze łatwiejszą, wydajniejszą i bardziej efektywną pracę na polu, sięgając po ciągniki i maszyny sprawdzonych, międzynarodowych producentów. Jak wyglądała sprzedaż ciągników rolniczych w Polsce w 2019 roku? Analizujemy raport opracowany przez Polską Izbę Gospodarczą Maszyn i Urządzeń Rolniczych.

Polacy inwestują w nowe ciągniki

Polskie gospodarstwa rolne rosną, stawiając w swojej działalności na innowację, ciągły rozwój i doskonalenie produkcji. Czasy, w których małe przedsiębiorstwa i rolnicy stawiali na bardzo prostą flotę maszyn i przewagę pracy manualnej minęły, bo współcześnie jedynie wykorzystanie sprawnych maszyn przyspieszających wykonywanie prac polowych daje szanse na jakiekolwiek pozytywne efekty i wzrost zysków z upraw. Fakt ten zdają się podtrzymywać statystyki nowych ciągników rejestrowanych w Polsce w ciągu ubiegłego roku. Na przestrzeni 12 miesięcy polscy rolnicy kupili i zarejestrowali aż 8714 sztuk nowych ciągników. To nieco mniej niż w latach 2017 czy 2018, ale to wciąż wynik, który wskazuje na postęp i nastawienie Polaków na nowe, gwarantujące wydajność rozwiązania.

Co oznacza wysokie zainteresowanie nowymi ciągnikami dla przeciętnego użytkownika? Dzięki wyraźnemu zainteresowaniu nowymi maszynami ze strony małych i dużych przedsiębiorstw marki specjalizujące się w produkcji ciągników są znacznie silniej nastawione na innowacje i wdrażanie nowych rozwiązań wyprzedzających pomysły konkurencji. Jeśli raport sprzedaży ciągników przygotowany na podstawie danych z CEPIK przeanalizujemy pod kątem różnorodności marek pojawiających się w zestawieniu najlepszych i mających minimum 4% udział w rynku polskim, można zauważyć, że wiele z nich zanotowało znaczące wzrosty sprzedaży i zainteresowało swoimi produktami nowe grono klientów. Jeśli do użytku trafiają nowe ciągniki i tak wielu rolników chętnie sięga właśnie po nowe maszyny, rozwój rolnictwa w Polsce będzie postępował.

Najpopularniejsze marki ciągników w Polsce – przegląd maszyn rolniczych

Jak wynika z raportu, na podstawie danych CEPIK, najpopularniejszą i najczęściej rejestrowaną marką ciągników w Polsce pozostaje marka New Holland (1520 szt. nowych ciągników). Choć maszyny te są faktycznie często spotykane na polach i to one w pierwszej kolejności przyciągają uwagę przedsiębiorców poszukujących nowych rozwiązań, polski rynek maszyn rolniczych nie kończy się w tym miejscu. Na uznanie i zainteresowanie polskich przedsiębiorców i rolników zasłużyły także marki:

  • John Deere – 1317 zarejestrowanych nowych ciągników,
  • Kubota – 1058 nowych ciągników,
  • Zetor – 825 sztuk,
  • Deutz Fahr – 817 sztuk (znaczny wzrost w stosunku do lat poprzednich – w 2019 roku zarejestrowano o 23% więcej ciągników DF niż rok wcześniej),
  • Case IH – 601 sztuk,
  • Massey Ferguson – 404 sztuki,
  • Claas – 383 sztuki,
  • Valtra – 358 sztuk.

Wymienione w raporcie marki ciągników notujące wzrastającą sprzedaż i liczbę rejestracji ciągników w Polsce to marki, które w ostatnim roku zanotowały udziały na polskim rynku ciągników przewyższające 4%. Trzeba jednak pamiętać, że z perspektywy użytkownika liczy się nie tylko to, że marka jest wyjątkowo popularna i potrafi sprzedać wiele maszyn, ale też to jaką jakość oferuje i jak wyspecjalizowane ciągniki może przygotować. Z tego też względu na szczególne wyróżnienie w gronie mniej popularnych, ale dość znaczących producentów ciągników na rynek polski warto wymienić marki Amazone, Merlo, SeMasz oraz Wielton.

Jaki ciągnik wybrać?

Zwracając uwagę na listę najlepiej sprzedających się ciągników w Polsce w 2019 roku i marki, które zanotowały zdecydowany wzrost zainteresowania ze strony rolników, można bezpiecznie założyć, że każda z wymienionych na liście marek będzie dobrym wyborem. Producenci tacy jak Deutz-Fahr, Amazone, Merlo czy Wielton to marki o ugruntowanej pozycji na rynku, które swoją popularność i zaufanie użytkowników zdobyły właśnie dzięki przygotowywaniu rozwiązań dostosowanych do oczekiwań rynku.

Nowy ciągnik to nie tylko szansa na uzupełnienie swojej floty maszyn rolniczych o nowe technologie i gwarancję wysokiej wydajności pracy. Nowe ciągniki, pomimo swojej ceny początkowej, są tańsze w utrzymaniu i eksploatacji niż wiele starszych, mniej wydajnych i bardziej awaryjnych modeli. Dla rolników, których biznes ucierpi na każdym przestoju, nowe ciągniki mogą być drogą w kierunku zwiększenia zysków.