Silnik elektryczny w transporcie – który sektor wykorzystuje go najmocniej?

Ostatnio, wraz z rozwojem ekonomicznym i niezawodnymi komponentami elektronicznymi oraz energetycznymi, istnieje wiele sposobów, aby zaprojektować silnik, klasyfikacja silników stała się mniej rygorystyczne i pojawiło się wiele innych typów silnika. Nasza klasyfikacja silników będzie kompleksowa, tak jak jest to możliwe. System zasilania DC (prąd stały) nie są bardzo powszechne we współczesnej praktyce inżynierskiej. Jednak silniki prądu stałego są stosowane w przemyśle od lat w połączeniu z napędem prądu stałego, silniki prądu stałego zapewniają bardzo precyzyjne sterowanie silnikami DC, mogą być używane w przenośnikach, windach, wytłaczarkach, zastosowaniach morskich, w transporcie materiałów, papieru, tworzyw sztucznych, gumy, stali czy aplikacji tekstylnych, w samolotach, samochodach, elektronice oraz przenośnie w aplikacjach kontroli prędkości.

Zalety silników prądu stałego:

  • Jest to łatwe do kontrolowania ich prędkości w szerokim zakresie. Ich moment obrotowy ma historycznie łatwiej było dopasować niż wszystkie kategorii silników AC (prąd zmienny). Dlatego większość silników trakcyjnych i serwo były maszynami prądu stałego. Na przykład, silniki do prowadzenia pojazdów kolejowych były do ​​niedawna wyłącznie maszynami prądu stałego.
  • Ich zmniejszone wymiary pozwalają na znaczne oszczędności przestrzeni, która dla producentów maszyn czy dla hodowli roślin nie mogą być uwarunkowane przez przesadne rozmiary silników kołowych.

Wady silników na prąd stały

  • Potrzebują szczotki połączone z uzwojeniem wirnika. Gdy następuje zużycie szczotek węglowych, to gwałtownie wzrasta niskie ciśnienie w środowisku mechanizmów. Tak więc nie można ich stosować w sztucznych sercach. W przypadku stosowania w samolotach, szczotki będą wymagały wymiany po jednej godzinie pracy.
  • Iskry szczotek mogą spowodować wybuch, jeśli środowisko zawiera materiały wybuchowe.
    Szumy RF ze szczotek mogą kolidować z pobliskimi odbiornikami TV, lub urządzeniami elektronicznymi.
    Silniki DC są również drogie w stosunku do silników prądu przemiennego.

W ten sposób wszystkie zastosowania silników prądu stałego zastosowały mechaniczny przełącznik lub komutatora aby obrócić przyłącza, który działania na prądy stały, do przemiennego prądu twornika maszyny. Dlatego maszyny DC nazywane są również maszynami sieciowymi.

Transport morski a zastosowanie silnika elektrycznego

Obecnie typowe silniki elektryczne, które znajdują zastosowanie w sektorze MSP lub u osób prywatnych, np. na posesjach w takich pracach jak rżnięcie drewna posiadają moc od 0,75kW do około 250Kw. Tak duże jednostki wytwarzane najczęściej są zamówienie, a ich zastosowanie celuje głównie w przemysł produkcyjny oraz transport morski.